Megyünk "Szénájára"!

2009.05.02. 09:38

Holnap több mint egy év után kilátogatunk Kovácsszénájára. A tavat az elmúlt evben komoly mérgezés súlytotta, a halállományának jó része sajnos elpusztult. Az idei évadra komoly telepítésekkel igyekszenek pótolni, de sajos kapitális halakra nem naogy számíthatunk. Kíváncsian várom, hogy mit hoz egy ilyen friss tó meghorgászása. A következő sorokban a felkészülés során felmerült gondolatokat osztom meg veletek, így készülök én horgászni...

Akinek van kedve, a kommentben tegye hozzá ötleteit, tapasztalatait, hátha a ti tippeitek alapján fognám meg életem halát...

Én az utóbbi időben szinte kizárólag feederrel horgászom. Ez a módszer egyesíti a fenekezés és a finomszerelékes technikák erényeit. Egyetlen hátránya, hogy egy M dobósúlyú bottal nem lehet nagy távolságokat elérni, a H már komolyabb távolságok elérésére alkalmas, de még ezt sem lehet úgy suhogtatni mint egy sárgavégű dióverőt. Nekem egyelőre az orsóm sem alkalmas a H-n a nagy dobásokhoz bár lassan itt lesz az ideje váltani. Így aztán nekünk kell jó helyet találni, hogy elérjük a halakat. Át kell tehát gondolni, hol a hal, és a tó mely részén tudjuk azt megfogni relatíve rövid dobásokkal. 

A múlt alkalommal pogányban a sekélyben keresük a halat, úgy reméltük, hogy a felmelegedő vízben a laposokon napoznak majd. Nem jött be, vagy nem voltak ott, vagy valami miatt nem ettek. Bár azt gondolom, most is ez lenne a helyes taktika, gondolnunk kell a helyváltoztatás lehetőségére is. A középső részen egy kis benyúló kívánkozik számomra az ideális helynek, egyrészt itt már elérünk sekélyebb részeket és mélyebbeket is, másrészt ha menni kell, mindkét fele közel van, attól függően a többi spori milyen eredménnyel lógat. A hely tehát megoldva. (bár lehet hogy Acó papa még megvétózza, lehet hogy okosabb lesz mint én).

Nézzük a csalit.A célhal ma is a ponty lesz, de nem háborodunk fel egy amúr beugrásán is. A hírek szerint jóféle dunai dévérekből is jó mennyiséget raktak bele, méghozzá a hírek szerint 2-4 kiló közöttieket. én személy szerint szeretném megtizedelni őket. (már a C&R szellemében persze, vagyis mi a fél C&R hívei vagyunk, a halat szeretjük és boltban nem vesszük, de a hűtőnek sem horgászunknyilván egy 2-4 kilós dévért nem fogok lemészárolni),  A csalik tehát nagy valószínűséggel édes kajákból állnak majd. Preferálni fogom a a mézes, epres ízesítésű csalikat, és etetőanyagból is ilyet tervezek. Az alapkaja Maros ponty piros +betain lesz, sokszor bevált, tartalmas etetőanyag, sokan esküsznek rá. Mondtam elhamarkodottan, aztán a boltba érve végül az új Haldorádó nagyponty mellett döntöttem, egy próbát megér. Ezt fogom csemegekukoricával, VDE epres mikropellettel dúsítani, plusz némi angolmorzsát tervezek bele, majd megmondja az erre szánt keret. Csalinak kukorica+csonti komó lesz kezdésnek, a kukoricák ízét és színét váltogatva. Kezdetben lebegtetés nélkül, de ha szükség lesz rá eztz is kipróbáljuk, ha magasan van az iszap, vagy vízközt eszik a hal. Utóbbi esetre egy matchbotot is felszerelünk. Lehet hogy a kárász feljön napozni. Az amúrok becserkészésére keverünk egy kis lucernás topmixet, és kukoricával megpróbáljuk a torpedókat becserkészni. Élőanyagból is viszek persze, 2dl csonti, amit a feederkosárba teszek majd, az etetőanyag közé, és horogra is. Gilisztát pedig a dévéreknek, de néha a ponty is meg jön rá, ki tudja mi kell nekik. Az epres pellettel szeretnék még próbálkozni, egyrészt mert hallottam, hogy bejött, másrészt az is sok pontyot hozott már nekünk. Belőle is a VDE-t szeretem, 8 és 12 mm es méretekben kínáljuk az éhezőknek.

Lássuk a felszerelést. Az enyémet legalábbis. Ebből persze egyből kiderül, hoyg nem vagyok valami nagy horgász, mert nem a legújabb legmenőbb csillivilli botjaim vannak. Nem én vagyok az a pecás, aki a horgászsajtóban látott legújabb fejlesztéseket egyből megveszi. Nekem a peca hobbi, és tartom, hogy az átlag horgásznak, mint amilyen én vagyok elég az alapkategóriás cejg is. Persze azért igyekszem a nekem megfelelő kényelmes felszerelést összeállítani. Lásuk a medvét.

-Spro Precision feeder 390 H. Ezen a boton most egy jó régi orsó van, várja az okumáját, amit majd akkor veszek meg, ha az illetékes vevő kifizeti az előző M-es botomat. khm. khm. :D Szóval az orsó rajta egy EUROHOLD 2 csapágyas, tűgörgö nélküli 40-es orsó. Most sokan felröhögnek, de kevés ilyen jó orsóm volt még. Egyszerűségében a nagyszerűsége. Jó mechanikájú finom futású orsó, soha nem hagyott cserben, így megelőlegeztem neki a bizalmat, hogy felkerüljön a karácsonykor zsákmányolt feederre. Eddig bizonyított. Rajta 22-es trabucco süllyedő monofil. A végszerelék a legegyszerűbb. 40 g-os Feederkosár, egy 30 cm-es álatlában 0.18 átmérőjű előke és rajta 8-as gamakatsu.

-Maver Thor 60, 360. Kedvenc pálcám. Könnyű, lágy, jól keményedik fel, imádom. Főleg ha nagy hal van rajta. Iszonyatos tartalékokat rejt, persze keretek közt, hisze ezen a pálcán 0.18-nál vastagabb főzsinór még nem volt. Nem is lesz. Az orsó Okuma LB 30. Kicsit megbántam, hogy nem 40-est vettem, de végülis nem is nagyon gátol, hiszen ezzel nagyrészt közelre horgászom. A végszerelékem ugyanaz, csak egy mérettel kisebb minden. 20g-os kosár, 16-os előke, 10-es horog. Nálam ez vált be.

-Elviszem még a matchbotom is, ami egy TOP MIX Carp match. 15-30g pontyos matchbot. Lágyabb nincs, de mivel inkább nádszéli pontyozásra használom, úgyhogy indokolt a nagy dobósúly. 18-as főzsinór, 16-os előke. Ha keszegezek 14-16 os horgokat használok, de mivel most kárász és ponty lesz a célhal, 8-ast teszek fel.Elviszem még az 6-ös spiccbotomat is...hátha.

Ezek tehát a tervek. Hogy mennyire jön be, azt majd a következő beszámolóból megtudjátok. Remélem eredményes napról számolhatok be nektek holnap este. És az időjárás is alátámasztja, mert mire megírtam a cikket, elment a nap és a szél is fújni kezdett. Persze mint tudjuk mi nem horgászunk csendes időben...

Írjatok a kommentbe tehát, milyen ötleteitek vannak?

Stoki

A bejegyzés trackback címe:

https://mitfogta.blog.hu/api/trackback/id/tr171098349

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: waec runz 2019.03.21. 02:54:22

Free printable safety patrol certificates - graihuc

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gurabli 2009.05.02. 16:39:41

Szevasz Stoki! No, bár sok a munkám, de a klassz blogodhoz szeretnék hozzászólni, ezért pár sor erejéig meg is teszem.

- felszerelés szerintem OK, mindkét bot kiváló ár/érték, az orsónál, ahogy írtad is, ráfér az újítás. A Spro botra én egy Okuma LB 65-öst, de mivel H bot, akár egy távdobó orsót is megkockáztatnék (Carper Baitfeeder, Okuma PowerLiner). Ha ragaszkodsz a távoli dobásokhoz és horgászathoz, aminek én még bojlizás közben sem vagyok híve, akkor óriási segítség lesz egy távdobó orsó a H feederre. Nem kell megijedni, hogy ilyen hatalmas orsót raksz rá, de csak akkor, ha valóban nagyokat akarsz dobálni.
- távdobáshoz ólmot használj, ne kosarat
- etetésnél szerintem jó az összeállítás. Én tennék egy kis TTX-et, arra egy kis aromát (nem vagyok nagy híve az aromáknak, de pl VDE tutti frutti) + haldós etető (VDE eper vagy pellet feed) + VDE mikropellet + VDE 12-es pellet + csemegekukorica levével, 3-4 dl csonti, 2 doboz giliszta aprítva, kevés kender, angolmorzsa.
- 2-3dl csonti ragasztva csúzlival az etetésre, de pontosan! Legtöbbször többet ér, mint az egész etetés:)
- egy erős, akár sárgavégű botot felszerelsz marker úszóval. Bevágod oda, ahol horgászni akarsz, persze úgy, hogy meg tudd dobni könnyedén a feederrel. A marker úszót körbelövöd az előre elkészített etetőanyag gombócokkal és a ragasztott csontival. Megdobod a feederrel majd megjelölöd zsinórjelölővel és minden egyes dobásod az etetésen lesz. A markert kitekered.
- csalit variálod, de ha kimondottan ponty a célhal, akkor akár fűzött csonti klipszen, pl Fox Armapoint 8-as horgon, vagy kukorica, pellet, giliszta, de mind fűzve és ha nincs kapás, akkor lebegtetve. Persze ez főleg mederfüggő.
- sok éves tapasztalatom, hogy amúrnál a lucerna és különböző etetőanyagok fölösleges pénzkidobás. Inkább sok, de nagyon sok, erjesztett kukorica (akár 3-4kg is), markerrel, csúzlival szigorúan koncentráltan, egy helyre belőve. Horogra tigrismogyoró, 3-4 szem erjesztett kukorica, lófogú, 2-3cm-t lebegtetve, fűzve, 5-6-os horoggal.

Hidd el, a csali és az etetőanyag fajtájától és összetételétől a pontos, koncentrált etetés markerrel jóval fontosabb. A ragasztott csonti csodákra képes. Most már telepítettek afrikait is, a csontira nagyon gerjednek, ha megtalálják az etetésed, akkor pontyot elfelejtheted, de afrikaiból halomra foghatod magad. Ha nagyon megy a hal, akkor kb felét az alapozó etetésnek újra lövöd.

Próbáld meg, pl Pogányban én mindig így aprítom, igaz, sajna az idén még egyszer sem jutottam ki a vízpartra. De pl tavaly sok szép pontyot és amúrt sikerült fognom. Volt, hogy napi 10-15 darab potyesz és amúr:) Nálam mind C&R.

Sok sikert!
Üdv: gurabli

TSK 2009.05.03. 20:55:02

@gurabli: Szia Gurabli!
Köszi a fenti kommentet, nem csak a mai pecához, de amúgy a továbbiakhoz is sok hasznos infó hangzik el benne, ha nincs ellenedre akár ki is posztolnám. A Mai peca amúgy rémálom volt. Vagyis a vége, de ezt majd holnap leírom. A pontos etetéssel amúgy nekem mindig gondjaim vannak. Egyszer megnézném te hogy csinálod, mert ez az a része a pecának, amiben most fejlődnöm kéne leginkább. És tán a legfontosabb eleme is, mert agy jó etetés nélkül csak vaktában dobálózás. Üdv és köszi mégegyszer. -S-

gurabli 2009.05.03. 21:33:53

@TSK: Nagyon szívesen, örülök, ha egy kicsit is tudtam, tudok, segíteni.

Sok éves tapasztalatom, hogy az etetésnél igazából nincs fontosabb dolog, talán még a megfelelő horgászhely és az etetés helyének a megválasztása. Ez utóbbi az igazán nehéz, és csónak nélkül nagyon sok időt valamint kitartást vesz igénybe. Még csónakkal is sokáig tart.
A pontos és koncentrált etetést már könnyen meg lehet tanulni és kivitelezni sem nehéz, sőt. Mindig azt mondom, hogy a jó etetés még ismeretlen vízen és helyen is fél siker.

A közös pecában benne vagyok, csak hogy mikor lesz rá időm, sajna azt nem tudom. De a nyáron (remélem hamarosan) biztos! Mint írtam, az idén még csak láttam a vize és kétszer elővettem tisztogatni, "babusgatni" a botokat, de csak a négy fal között:( A fene a munkába... Amíg egyetemista voltam, akkor időm volt, a pénz része volt a gond. Munka mellett az anyagiak kicsit könnyebbek, de most meg nincs időm...

A jövő héten lesz egy kis időm, akkor írok egy összefoglalót egy pecámról, ott részletezve a szereléktől a végéig, megosztjuk a tapasztalatainkat itt a blogon. Persze ezt is posztolhatod, de ez olyan se füle se farka:)

Várom az írásod, miért lett rémálom...

Üdv: gurabli

TSK 2009.05.07. 11:18:18

@gurabli: HA van kedved kérlek írj egy összefoglaló elemzést az etetésről... Üdv: -S-
süti beállítások módosítása